Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Procesné úkony správcu dane pri správe daní v roku 2024 (II.)

Dátum: Rubrika: Správa daní Zo seriálu: Procesné úkony správcu dane pri správe daní v roku 2024

Pokračovanie článku sa týka zákonnej povinnosti subjektov poskytovať správcovi dane potrebné údaje relevantné na účely správy daní v súlade s príslušnými daňovými predpismi. Článok podrobne rozoberá právny rámec, ktorý ukladá daňovým poplatníkom túto povinnosť, špecifikuje typy údajov, ktoré sú predmetom tejto povinnosti, a analyzuje dôsledky pre subjekty, ktoré by túto povinnosť nesplnili. Ďalej sú tu vysvetlené možné sankcie a postupy správnych orgánov pri zisťovaní nezrovnalostí, ako aj práva a povinnosti daňových subjektov v rámci poskytovania informácií. Text prináša ucelený pohľad na právnu reguláciu v oblasti správy daní a zdôrazňuje význam transparentnosti a spolupráce medzi daňovými poplatníkmi a správcom dane.
Svedok a svedecká výpoveď
Inštitút svedka a jeho svedeckej
výpovede ako dôkazu pri správe daní
upravuje ust. .
Svedok sa považuje za subjekt nezastupiteľný a nezameniteľný. Svedeckú výpoveď môže poskytnúť jedine osoba, ktorá je schopná vnímať a pamätať si vnímané skutočnosti a je schopná obsah svojich vnemov reprodukovať. Každý je povinný vypovedať v daňovom konaní ako svedok o dôležitých okolnostiach (ods. 1) týkajúcich sa iných osôb, ak sú mu známe. Osoba v postavení svedka má priame alebo sprostredkované informácie týkajúce sa iných osôb, ktoré sú dôležité pre konanie vo veciach daní. Svedkom môže byť len osoba, ktorá v prejednávanej daňovej veci nie je v postavení daňového subjektu.
Príklad č. 3:
V priebehu daňovej kontroly je potrebné, aby kontrolovaný daňový subjekt podal vysvetlenia k predloženým dokladom. Správca dane predvolá konateľa spoločnosti na ústne pojednávanie. Konateľ ako štatutárny orgán podá vysvetlenia za kontrolovanú spoločnosť, ale nie je v postavení svedka. V prípade, ak je potrebné preveriť určité skutočnosti napr. od zamestnancov dodávateľa pre daňový subjekt, už ide o výpoveď svedka.
Svedecká výpoveď je dôležitým zdrojom dôkazov v daňovom konaní, ktorý je správca dane oprávnený využívať v procese dokazovania v rámci správy daní za účelom zabezpečenia čo najúplnejšieho zistenia skutočností rozhodujúcich pre správne určenie daňovej povinnosti.
Vypočutie svedka sa môže uskutočniť z podnetu správcu dane ako aj z podnetu daňového subjektu, ktorý je oprávnený v rámci svojej dôkaznej povinnosti navrhnúť výsluch svedka na podporu svojich tvrdení ako aj z podnetu inej osoby.
Svedecká výpoveď je osobným úkonom viazaným na určitú osobu, ktorý nemôže namiesto tejto osoby vykonať nikto iný. Preto svedok nie je oprávnený zvoliť si zástupcu, ktorý by v jeho mene podal svedeckú výpoveď. Výpoveď svedka získaná v súlade s právnymi predpismi je dôkazným prostriedkom v daňovom konaní, pričom jednotlivé priame poznatky a informácie, ktoré sú obsiahnuté vo výpovedi svedka majú povahu dôkazu. Svedecká výpoveď je dôkazom podľa § 24 ods. 4 daňového poriadku, ktorý možno využiť aj ako pomôcku k zisteniu a objasneniu skutočností rozhodujúcich pre správne určenie dane.
Osobnú prítomnosť svedka na výsluchu zabezpečuje správca dane predvolaním podľa § 20 daňového poriadku.
Predvolanie musí mať písomnú formu a doručuje sa svedkovi do vlastných rúk
spravidla na adresu trvalého pobytu svedka. Ak svedok nebude zastihnutý na adrese trvalého pobytu, správca dane môže doručovať predvolanie aj na inú adresu, ak je predpoklad, že na tejto adrese bude zastihnutý, napr. na adresu spoločnosti, ktorej je štatutárnym orgánom, do zamestnania alebo na adresu prechodného pobytu. Predvolanie na výsluch musí byť svedkovi doručené s takým časovým odstupom od určeného dňa výsluchu, ktorý mu reálne umožní sa na výsluch dostaviť. Správca dane pri stanovení termínu výsluchu zohľadňuje čas potrebný na doručenie predvolania, pričom prihliadne aj na možnosť prevzatia predvolania počas úložnej lehoty.
Ak predvolaný svedok bez ospravedlnenia nesplní povinnosť dostaviť sa k správcovi dane, správca dane uloží pokutu
za nesplnenie povinnosti nepeňažnej povahy podľa § 155 ods. 1 písm. e) za správny delikt podľa § 154 ods. 1 písm. j) daňového poriadku. Pokutu uloží správca dane miestne príslušný svedkovi. Svedok by mal svoju neprítomnosť na výsluchu ospravedlniť pred určeným termínom výsluchu. Pokiaľ sa svedok nemohol zo závažných dôvodov alebo v dôsledku iných okolností hodných osobitného zreteľa ospravedlniť pred vypočutím, správca dane môže považovať za dostatočné aj ospravedlnenie sa po termíne výsluchu, ak nasleduje ihneď po odpadnutí dôvodu, pre ktorý to svedok nemohol urobiť skôr. Ak sa predvolaný svedok bez ospravedlnenia nedostaví na predvolanie, správca dane môže požiadať o jeho predvedenie príslušný útvar Policajného zboru, príslušný colný úrad alebo Kriminálny úrad finančnej správy.
Ak vypovedá svedok, má daňový subjekt alebo jeho zástupca právo (ods. 4) byť prítomný pri jeho vypočutí a klásť mu otázky. Preto je správca dane povinný o výsluchu svedka včas a písomne vyrozumieť daňový subjekt alebo jeho zástupcu.
Správca dane je povinný vopred upovedomiť kontrolovaný daňový subjekt, príp. jeho zástupcu o čase (dátum, hodina) a mieste výpovede svedka. Zároveň sa vyžaduje, aby správca dane v písomnom vyrozumení uviedol, v akej veci bude svedok vypovedať, napr. označenie daňového konania, daňovej kontroly, kontrolovaná daň, zdaňovacie obdobie.
V prípade, že správca dane neupovedomí daňový subjekt o výsluchu svedka a túto svedeckú výpoveď použije ako dôkaz napr. pri daňovej kontrole, je táto svedecká výpoveď neplatná a správca dane musí vykonať výsluch tohto svedka opakovane za prítomnosti daňového subjektu, ktorého sa táto svedecká výpoveď týka.
Daňový poriadok neobsahuje bližšie náležitosti písomného vyrozumenia o výsluchu svedka, teda ani neukladá povinnosť správcovi dane uvádzať meno svedka. Ak bude daňový subjekt požadovať údaje o osobe svedka, najmä za účelom realizácie jeho práva klásť svedkovi otázky, správca dane tieto údaje o mene a priezvisku svedka daňovému subjektu oznámi.
______________________________
Poznámka: Daňový poriadok neupravuje inštitút utajenia totožnosti ohrozeného svedka a jeho ochranu. Chránený svedok je inštitútom trestného poriadku, ktorý sa aplikuje iba za podmienok a spôsobom upravených zákonom č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok v z. n. p. a ako taký nemôže byť uplatňovaný v daňovom konaní.
______________________________
Pokiaľ ide o prítomnosť advokáta pri výsluchu svedka, je potrebné prihliadať na základné právo každého na právnu ochranu garantovanú zákonom č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v z. n. p. v čl. 47 ods. 2, a to pokiaľ ide o právne postavenie oprávnenej osoby ako svedka. Svedok je na účely správy daní inou osobou, ktorá má práva a povinnosti pri správe daní alebo ktorej práva a povinnosti sú správou dotknuté, svedok nie je účastníkom konania. Podľa ust. § 25 ods. 2 daňového poriadku má svedok právo odoprieť výpoveď, ak by ňou spôsobil nebezpečenstvo trestného stíhania sebe alebo jeho blízkym osobám. Rovnako svedok (ods. 3) nesmie byť vypočutý o skutočnostiach, ktoré sú utajovanými skutočnosťami s odkazom na osobitný predpis, ktorým je zákon č. 215/2004 Z.z.o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Bez zbavenia sa povinnosti zachovávať tajomstvo alebo mlčanlivosť svedok nemôže vypovedať, a to ani v prípade, keby sám chcel.
Ochrana utajovaných skutočností, zachovanie povinnosti mlčanlivosti alebo tajomstva má prednosť pred plnením povinnosti svedčiť.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály