Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Sociálny fond v jednoduchom účtovníctve a kniha sociálneho fondu
Rubrika: Jednoduché účtovníctvo
Sociálny fond je fondom zamestnávateľa pre zamestnancov, ktorí sú u neho v pracovnom pomere. Aj malí podnikatelia, ktorí podnikajú ako fyzické osoby a zamestnávajú aspoň jedného zamestnanca, sú povinní vytvárať pre vybranú skupinu zamestnancov sociálny fond. Tvorbu a čerpanie sociálneho fondu upravuje zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov. Tento zákon znamená pre zamestnancov zdroj plnení predovšetkým sociálneho charakteru.
Sociálny fond (SF) je fondom zamestnávateľa pre zamestnancov, ktorí sú u neho v pracovnom pomere. Aj malí podnikatelia, ktorí podnikajú ako fyzické osoby (FO) a zamestnávajú aspoň jedného zamestnanca, sú povinní vytvárať pre vybranú skupinu zamestnancov sociálny fond. Tvorbu a čerpanie sociálneho fondu upravuje zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o SF“). Tento zákon znamená pre zamestnancov zdroj plnení predovšetkým sociálneho charakteru.
Tvorba sociálneho fondu
- vykonávajú poľnohospodársku výrobu,
- podnikajú na základe živnostenského oprávnenia alebo koncesnej listiny,
- podnikajú podľa osobitných predpisov, napríklad advokáti, lekári, architekti, notári a podobne.
Povinný prídel do sociálneho fondu
- za predchádzajúci rok dosiahli zisk,
- splnili všetky daňové a odvodové povinnosti voči štátnemu rozpočtu, zdravotným poisťovniam a Sociálnej poisťovni,
- v ich organizácii je uzavretá kolektívna zmluva.
- v prípade uzavretej kolektívnej zmluvy tvorí sociálny fond ďalším prídelom vo výške dohodnutej v kolektívnej zmluve,
- v prípade neuzavretej kolektívnej zmluvy tvorí sociálny fond ďalším prídelom vo výške sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, u ktorých priemerný mesačný zárobok nepresahuje 2-násobok životného minima (do 30. 6. 2006 to bola suma 9 460 Sk, od 1. 7. 2006 je to suma 9 960 Sk).
Nepovinný prídel, resp. ďalšie zdroje tvorby sociálneho fondu
Postup zamestnávateľa pri tvorbe sociálneho fondu
Použitie sociálneho fondu
Použitie sociálneho fondu u zamestnávateľa, u ktorého nie je uzavretá kolektívna zmluva
- u ktorého nepôsobí odborová organizácia, alebo
- u ktorého nie je uzavretá kolektívna zmluva, alebo
- u ktorého v kolektívnej zmluve nie je dohodnutý rozsah a zásady poskytovania príspevku zo SF.
- podľa § 3 ods. 3 písm. a) zákona o SF na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom ktorých priemerný mesačný zárobok nepresahuje dvojnásobok životného minima,
- podľa § 7 ods. 3 písm. b) zákona o SF:
- na zabezpečenie stravovania nad rozsah ustanovený v Zákonníku práce,
- na účely, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily,
- na sociálnu výpomoc,
- na dopravu do zamestnania a späť,
- na doplnkové dôchodkové poistenie,
- podľa § 7 ods. 4 zákona o SF na ďalšiu realizáciu podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov.
Príspevok zo SF na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť
- ich priemerná mesačná mzda nepresahuje dvojnásobok životného minima (do 30. 6. 2006 suma 9 460 Sk, od 1. 7. 2006 suma 9 960 Sk) a
- ich skutočne vynaložené výdavky na dopravu do zamestnania pravidelnou autobusovou dopravou okrem dopravy MHD a železničnou osobnou dopravou sú minimálne vo výške 200 Sk mesačne,
- preukážu zamestnávateľovi výšku výdavkov na dopravu do zamestnania a späť.
P. č.
|
Dátum poskytnutia príspevku
|
Meno a priezvisko zamestnanca
|
Výška preukázaných mesačných nákladov na dopravu v Sk
|
Výška príspevku
v Sk |
1
|
15. 2.
|
Lenka L.
|
320
|
250
|
2
|
15. 2.
|
Libor L.
|
458
|
250
|
Príspevok zo SF, ktorý poskytuje zamestnávateľ v rozsahu minimálne 30 %
- zabezpečenie stravovania nad rozsah určený Zákonníkom práce,
- na služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily, napríklad na rekreácie, telovýchovu a šport, na rehabilitáciu, na rekondičné pobyty a wellnes pobyty, na liečenie a podobne.
Príspevok zo SF, ktorý poskytuje zamestnávateľ v rozsahu minimálne 20 %
- na sociálnu výpomoc,
- na dopravu do zamestnania a späť [poskytnutie príspevku nie je vylúčené so súbehom poskytnutia príspevku na dopravu do zamestnania podľa § 7 ods. 3 písm. a) zákona o SF],
- na doplnkové dôchodkové sporenie.
Použitie sociálneho fondu u zamestnávateľa, ktorý má uzavretú kolektívnu zmluvu
- na zabezpečenie stravovania nad rámec ustanovený v Zákonníku práce,
- na služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovných síl,
- na dopravu do zamestnania a späť,
- na sociálnu výpomoc,
- na rekreácie,
- na doplnkové dôchodkové sporenie,
- na ďalšiu realizáciu podnikovej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov.
- zamestnancom,
- rodinným príslušníkom zamestnancov, ktorými sú na účely SF manžel (manželka) zamestnanca a nezaopatrené deti zamestnanca,
- poberateľovi starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku, ktorého zamestnávateľ zamestnával v pracovnoprávnom vzťahu alebo v obdobnom pracovnom vzťahu ku dňu odchodu do starobného alebo invalidného dôchodku.
Podnikateľ Ľuboš L. – FO vytvoril za mesiac máj 2006 tento SF:
- Podľa § 3 ods. 1 písm. a) zákona o SF vo výške 300 Sk ako povinný prídel 0,6 % zo súhrnu hrubých miezd 50 000 Sk. Suma 50 000 Sk sú mzdy, u ktorých sa zisťuje priemerný zárobok na pracovnoprávne účely za mesiac máj 2006.
- Podľa § 3 ods. 1 písm. b) bod 2 zákona o SF vo výške 250 Sk ako prídel vo výške sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom. Sumu 250 Sk vytvoril ako nepovinný prídel vo výške 0,5 % z miezd 50 000 Sk.
- 15. 6. 2006 vyplatil sumu 250 Sk zamestnancovi, ktorý splnil nárok na príspevok na úhradu výdavkov na dopravu ak:
- mal v mesiaci máji mzdu 8 500 Sk,
- dochádza do zamestnania v Žiline z obce Terchová autobusom (nie je to MHD),
- doložil cestovné lístky za mesiac máj 2006 v hodnote 500 Sk,
- sumu 200 Sk poskytol zamestnancom ako príspevok na stravovanie.
***
Daňové hľadisko tvorby a použitia sociálneho fondu
- Podľa § 2 písm. i) ZDP je daňovým výdavkom výdavok na dosiahnutie, udržanie a zabezpečenie príjmov preukázateľne vynaložených daňovníkom, zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka alebo zaevidovaný v jeho osobitnej evidencii (podľa § 6 ods. 11 ZDP), ak ZDP neustanovuje inak.
- Ust. § 19 ods. 1 ZDP dopĺňa definíciu daňového výdavku takto: Ak výšku výdavku limituje osobitný predpis, preukázaný výdavok je možné zahrnúť do daňových výdavkov najviac do výšky tohto limitu. Ak výšku výdavku limituje samotný ZDP, alebo jeho zahrnutie v zdaňovacom období upravuje ZDP v inej výške ako osobitný predpis, preukázaný výdavok je možné zahrnúť do daňových výdavkov len v rozsahu a za podmienok ustanovených ZDP. Ak výšku limituje ZDP výškou dosiahnutého príjmu alebo výškou príjmu z prijatej úhrady, uplatní sa výdavok alebo jeho časť do daňových výdavkov v tom zdaňovacom období, v ktorom bol dosiahnutý príjem alebo prijatá úhrada.
- musí súvisieť so zdaniteľným príjmom,
- musí byť preukázateľne vynaložený,
- musí byť zaúčtovaný v účtovníctve daňovníka,
- pri započítaní výšky daňového výdavku je nutné dodržiavať stanovené limity.
- nesúvisia so zdaniteľným príjmom, aj keď o nich podnikateľ účtoval,
- ich vynaloženie nie je dostatočne preukázané,
- sú priamo vymenované v § 21 ZDP, ako napríklad výdavky, ktoré presahujú limity ustanovené ZDP alebo osobitným predpisom a podobne.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.