Portál časopisov
Dane a účtovníctvo v praxi a DPH v praxi

Online časopis

Oprava nesprávnej sadzby dane uplatnenej na dodania tovaru a služieb, pri ktorých dodávateľ nevyhotovuje faktúru

Dátum: Rubrika: Z Európskej únie

Súdny dvor EÚ sa v rozsudku vo veci C-606/22 "B. sp. z o.o." zaoberal otázkou možnosti opravy nesprávnej (vyššej) sadzby DPH a vrátenia daňového preplatku v situácii, keď dodávateľ nevyhotovil opravnú faktúru z dôvodu, že pri dodaní tovaru alebo služby nevyhotovil faktúru, ale zákazníkovi vydal pokladničný doklad z elektronickej registračnej pokladnice podľa vnútroštátneho predpisu.
Východisková situácia
Spoločnosť B so sídlom v Poľsku poskytuje služby súvisiace s voľnočasovými aktivitami a zlepšovaním fyzickej kondície. Na základe úhrady predplatného umožňuje vstup do priestorov športového klubu a voľné využívanie zariadení, ktoré sa tam nachádzajú. V roku 2016 sa v súlade s novým prístupom uplatňovaným v Poľsku v tejto oblasti rozhodla tieto služby zdaňovať nie základnou, ale zníženou sadzbou dane z pridanej hodnoty (8 % namiesto 23 %).
Dňa 27. januára 2016 uvedená spoločnosť opravila daňové priznania k DPH za dotknuté zdaňovacie obdobia. Daňový úrad jej však odmietol priznať preplatok na dani. Dôvodil, že pokiaľ dokument o predaji služieb nebol opravený podľa príslušných DPH predpisov, zdaniteľná osoba nemá právo opraviť svoju DPH evidenciu ani daňové priznania. Zdôraznil, že v Poľsku neexistujú právne predpisy, ktoré by umožňovali opraviť základ dane a daň uvedenú v daňovom priznaní k DPH v prípade predajov vstupeniek alebo permanentiek umožňujúcich využívanie dotknutých zariadení, ktoré neboli zdokumentované faktúrami. Spoločnosť B. totiž pri týchto predajoch faktúry podľa poľských DPH predpisov nevystavuje, nemohla teda vystaviť opravné faktúry. Pri zohľadnení odpočítania DPH bola podľa daňového úradu povinná odviesť do poľského štátneho rozpočtu celú sumu, ktorú vybrala od konečných spotrebiteľov ako splatnú daň.
Spoločnosť B podala žalobu na príslušný súd, ktorý dospel k záveru, že zdaniteľná osoba má právo opraviť výšku splatnej dane z predajov, ktorých uskutočnenie preukazujú pokladničné doklady. Absencia pôvodného pokladničného dokladu vydaného kupujúcemu nepredstavuje v tejto súvislosti prekážku, keďže registračná pokladnica umožňuje opakované načítanie údajov, ktoré sú v nej zaznamenané. Nahliadnutie do pamäte tejto registračnej pokladne je teda spoľahlivým prostriedkom na získanie dôkazu o transakcii, ktorú treba opraviť z dôvodu pochybenia, ktorého sa dopustila zdaniteľná osoba.
Daňový úrad podal proti rozhodnutiu súdu kasačný opravný prostriedok na poľský najvyšší správny súd, ktorý podal návrh na začatie prejudiciálneho konania.
Predmet sporu
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.

Seriály