Vyhľadávanie v celej aplikácii
Z praxe
Sviatok ako odpracovaná doba na účely výkonu práce
Kategória: Z praxe Autor/i: JUDr. Marek Švec, PhD. Zdroj: Pracovné právo
Pomerne častým aplikačným problémom, ktorý je spojený s odmeňovaním zamestnancov, je zohľadnenie sviatku v príslušnom kalendárnom mesiaci, za ktorý má byť zamestnancovi poskytnutá mzda.
V tomto ohľade je však potrebné rozlíšiť rôzne situácie, napr.:
- ak sviatok pripadne na obvyklý pracovný deň zamestnanca, v ktorom by inak pracoval, ak by na tento deň nepripadol sviatok, ďalej
- pripadnutie sviatku na deň, v ktorom by zamestnanec normálne nepracoval, pretože by napr. čerpal nepretržitý odpočinok v týždni podľa ustanovenia § 93 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“),
- ale napr. aj situáciu, keď zamestnancovi prináleží za príslušný kalendárny mesiac určitá nadtarifná zložka mzdy a podmienkou na jej získanie je „odpracovanie“ celého kalendárneho mesiaca zo strany zamestnanca.
Prvé dve situácie sa vyskytujú častejšie, a to najmä s ohľadom na aplikačnú prax u zamestnávateľov vo vzťahu k „zúčtovaniu“ tohto dňa. Základné východisko poskytuje ustanovenie § 122 ods. 3 Zákonníka práce, ktoré uvádza, že zamestnancovi, ktorý nepracoval preto, že sviatok pripadol na jeho obvyklý pracovný deň, patrí náhrada mzdy v sume jeho priemerného zárobku, ak mu mzda ušla pre sviatok. U zamestnanca, ktorý je odmeňovaný mesačnou mzdou, sa sviatok, ktorý pripadne na jeho obvyklý pracovný deň, považu
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.
Aktuálna téma
Ťažké úžitkové vozidlá: Rada schválila prísnejšie emisné normy CO2
Rada Európskej únie 13. mája 2024 formálne prijala nariadenie o emisných normách CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá, ktorým sa menia a posilňujú existujúce pravidlá EÚ. Aktualizovanými pravidlami sa ďalej znížia emisie CO2 z cestnej dopravy a zavedú sa nové cieľové hodnoty na roky 2030, 2035 a 2040.